ÉLETIGE ~ AZ ÉLET IGÉJE
ÉLETIGE 2014 január
„Talán megoszlott Krisztus?” (1Kor 1,13) ~
„Krisztus, az Egyház egyetlen alapja” (vö. 1Kor 3,11)
„Krisztus, az Egyház egyetlen alapja” (vö. 1Kor 3,11)
'Krisztus, az Egyház egyetlen alapja' (vö. 1Kor 3,11)
Kr. u. 50-ben Pál Korintusba ment. Ez a nagy görög város kereskedelmi
kikötőjéről volt híres, és sokféle szellemi irányzatnak adott otthont.
Az apostol 18 hónapig hirdette itt az evangéliumot, egy virágzó
keresztény közösség alapjait teremtve meg ezzel. Utána mások folytatták
az evangélium hirdetését. Az újonnan megtért keresztények viszont
hajlottak arra, hogy inkább a Krisztus üzenetét hordozó emberekhez
ragaszkodjanak, mint magához Krisztushoz. Így pártoskodás ütötte fel a
fejét közöttük: „én Pállal tartok” – mondták egyesek, mások pedig,
szintén a számukra kedves apostolra utalva: „én Apollóval tartok”, „én
Péterrel”.
A közösséget zavaró megosztottság láttán Pál határozottan
megállapítja, hogy az Egyházat – melyet egy épülethez, pl. templomhoz
hasonlít – sokan építik ugyan, de csak egyetlen alapon nyugszik: élő
alapköve Jézus Krisztus.
Ebben a hónapban, a keresztények egységéért végzett imahét alkalmával
az Egyházak és egyházi közösségek együtt idézik fel, hogy egyedüli
alapjuk Krisztus, és hogy csak akkor juthatnak el a teljes és látható
egységre maguk között, ha Hozzá csatlakoznak, és megélik az egyetlen
evangéliumot.
'Krisztus, az Egyház egyetlen alapja'
Krisztusra építeni életünket azt jelenti, hogy egy vagyunk Vele, úgy
gondolkodunk, ahogyan Ő, azt akarjuk, amit Ő, úgy élünk, ahogyan Ő élt.
De hogyan építsünk Rá, hogyan verjünk Benne gyökeret? Hogyan legyünk egy Vele?
Úgy, hogy valóra váltjuk az evangéliumot.
Jézus az Ige, Isten megtestesült Igéje; Ő az Ige, aki magára vette az
emberi természetet. Mi is akkor leszünk igazi keresztények, ha olyan
emberek leszünk, akiknek egész életét Isten Igéje alakítja.
Ha éljük igéit, sőt, ha igéi éltre kelnek bennünk, olyannyira, hogy
„élő igékké” alakítanak át minket, akkor egy vagyunk Vele, szorosan
Hozzá tartozunk. Akkor nem az „énünk” él többé, vagy a „mi”, hanem az
Ige él mindannyiunkban. Ezzel hozzájárulunk ahhoz, hogy valóra váljon a
keresztények közötti egység.
Ahogy a testnek lélegeznie kell ahhoz, hogy éljen, ugyanúgy a léleknek is, hogy éljen, Isten Igéjét kell élnie.
Az első gyümölcsök egyike az, hogy Jézus megszületik bennünk és
közöttünk. Ez gondolkodásmódunk megváltozásához vezet: a körülményekkel,
egyénekkel vagy a társadalommal kapcsolatban Krisztus lelkületét oltja
szívünkbe, legyünk akár európaiak, ázsiaiak, ausztrálok, amerikaiak vagy
afrikaiak.
[…]
A megélt ige megszabadít minket az emberi korlátozó tényezőktől,
örömet, békét és egyszerűséget ad, az élet teljességét, fényt. Azért van
így, mert az ige által Krisztushoz csatlakozunk, az Ige pedig
lassan-lassan átalakít minket, hogy másik Ő legyünk.
'Krisztus, az Egyház egyetlen alapja'
Van viszont egy ige, amely magában foglalja az összes többit: a
szeretet, az Isten és a felebarát iránti szeretet. Jézus szerint ebben
áll „az egész törvény és a próféták” .
Minden ige Isten Igéje, még ha más és más módon és emberi szavakkal
van is kifejezve. És mivel Isten a Szeretet, ezért minden Ige szeretet.
Hogyan éljünk tehát ebben a hónapban? Hogy kerüljünk szoros
közelségbe Krisztussal, aki „az Egyház egyetlen alapja”? Úgy, hogy
szeretünk, ahogyan Ő tanított minket.
„Szeress, és tégy, amit akarsz” – mondta szent Ágoston, szinte
összefoglalva ezzel az evangéliumi élet törvényét. Mert ha szeretünk,
nem tévedünk, és egészében teljesítjük Isten akaratát. - Chiara Lubich
Életige ~ 2014. január
A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt az alkalmat.
Ebben az évben az imahét mottója a következő: „Talán megoszlott Krisztus?” (1Kor 1,13)
Az ilyenkor kiválasztott bibliai részhez Chiara Lubich minden évben magyarázatot fűzött. Ezt a hagyományt folytatva ajánljuk azokat a gondolatokat, amelyeket 2005. januárjában a következő ige magyarázataként írt: „Krisztus, az Egyház egyetlen alapja” (vö. 1Kor 3,11). Ez segíthet elmélyülnünk az idei évre választott igében is.
A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt az alkalmat.
Ebben az évben az imahét mottója a következő: „Talán megoszlott Krisztus?” (1Kor 1,13)
Az ilyenkor kiválasztott bibliai részhez Chiara Lubich minden évben magyarázatot fűzött. Ezt a hagyományt folytatva ajánljuk azokat a gondolatokat, amelyeket 2005. januárjában a következő ige magyarázataként írt: „Krisztus, az Egyház egyetlen alapja” (vö. 1Kor 3,11). Ez segíthet elmélyülnünk az idei évre választott igében is.
Az Élet Igéje ~ 2014. február
'Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az Istent.' (Mt 5,8)
Jézus a hegyi beszéddel kezdi meg tanítói működését. A Genezáreti-tó mellett Kafarnaum közelében felment egy hegyre, leült - ahogy akkoriban a tanítók szokták -, és beszélt a tömegnek a boldogságokról. Az Ószövetség többször is használja a "boldog" kifejezést: azokat tünteti ki ezzel a jelzővel, akik valamilyen módon valóra váltották az Úr Igéjét.
Jézus a tanítványok számára részben már ismert boldogságokat idézi, azt azonban először hallják, hogy a tisztaszívűek nemcsak fölmehetnek az Úr hegyére (vö. Zsolt 24,4) - amint azt a Zsoltár megénekli - , hanem meg is láthatják Istent. Milyen tehát az a magasabb rendű tisztaság, mely ekkora jutalmat érdemel? Jézus beszédei bőséges magyarázatot adnak erre. Forduljunk tehát hozzá, hogy a hiteles tisztaság forrásából meríthessünk!
Jézus a hegyi beszéddel kezdi meg tanítói működését. A Genezáreti-tó mellett Kafarnaum közelében felment egy hegyre, leült - ahogy akkoriban a tanítók szokták -, és beszélt a tömegnek a boldogságokról. Az Ószövetség többször is használja a "boldog" kifejezést: azokat tünteti ki ezzel a jelzővel, akik valamilyen módon valóra váltották az Úr Igéjét.
Jézus a tanítványok számára részben már ismert boldogságokat idézi, azt azonban először hallják, hogy a tisztaszívűek nemcsak fölmehetnek az Úr hegyére (vö. Zsolt 24,4) - amint azt a Zsoltár megénekli - , hanem meg is láthatják Istent. Milyen tehát az a magasabb rendű tisztaság, mely ekkora jutalmat érdemel? Jézus beszédei bőséges magyarázatot adnak erre. Forduljunk tehát hozzá, hogy a hiteles tisztaság forrásából meríthessünk!
'Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az Istent.'
"Ti már tiszták vagytok a tanítás által, amelyet hirdettem nektek" (Jn 15,3): Jézus szerint ez a megtisztulás leghatékonyabb eszköze. Elsősorban nem a vallási szertartások gyakorlása tisztítja meg a lelket, hanem az Ige. Jézus Szava nem olyan, mint az embereké. Benne ugyanaz a Krisztus van jelen, aki - bár más módon - jelen van az Eucharisztiában is. Az Ige révén Krisztust fogadjuk magunkba, s ha engedjük őt cselekedni, megszabadít a bűntől, vagyis tisztává teszi a szívünket.
A tisztaság tehát a megélt Ige gyümölcse: abból fakad, hogy életre váltjuk Jézus igéit, melyek megszabadítanak ragaszkodásainktól. Ezek ugyanis elkerülhetetlenül kialakulnak bennünk, ha létünk nem Istenben és tanításában gyökerezik. Előfordulhat, hogy a tárgyak, a teremtmények vagy önmagunk rabjaivá válunk. Ha viszont egyedül Isten áll szívünk középpontjában, minden más elveszíti jelentőségét.
Hogy sikerrel járjunk, jó, ha a nap folyamán többször is azzal a fohásszal fordulunk Jézushoz, Istenhez, amelyet a Zsoltárban olvashatunk: "Te vagy, Uram, az egyetlen kincsem!" (vö. Zsolt 16,2) Ismételjük el gyakran, főként, amikor a különböző ragaszkodások olyan álmokat, érzéseket, szenvedélyeket ébresztenek bennünk, melyek elhomályosíthatják tisztánlátásunkat és megfoszthatnak szabadságunktól.
Kedvünk támad megnézni bizonyos reklámokat vagy tv-műsorokat? Nem! Mondjuk ezt: "Te vagy, Uram, az egyetlen kincsem." Ez az első lépés. Ha újra kifejezésre juttatjuk Isten iránti szeretetünket, sikerülni fog kilépni önmagunkból, s így ismét tiszták leszünk.
Észrevesszük, hogy egy ember vagy egy munka akadályt gördít közénk és Isten közé, s veszélyezteti vele való kapcsolatunk áttetszőségét? Itt a pillanat, hogy újra kimondjuk neki: "Te vagy, Uram, az egyetlen kincsem." Ez segíteni fog abban, hogy megtisztítsuk szándékainkat és visszaszerezzük a belső szabadságot.
'Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az Istent.'
A megélt Ige szabaddá és tisztává tesz, mivel szeretet. Hiszen a szeretet az, mely isteni tüzével megtisztítja szándékainkat és egész bensőnket. A Biblia szerint ugyanis az értelem és az akarat a szív legmélyén lakozik.
Az a szeretet azonban, amit Jézus kér, és ami lehetővé teszi ennek a boldogságnak az élését, a kölcsönös szeretet, mely akkor születik meg, ha valaki - mint Jézus - kész életét adni a többiekért. Ez a szeretet magával ragadja a másikat; kölcsönösséget és olyan légkört teremt, melynek legfőbb ismertetőjegye pontosan az áttetszőség és a tisztaság. Mindez Isten jelenlétéből fakad, és csakis Ő képes arra, hogy tiszta szívet teremtsen bennünk (vö. Zsolt 51,12). A kölcsönös szeretetet élve az Ige kifejti bennünk hatását: megtisztít és megszentel.
Az elszigetelt ember nem tud sokáig ellenállni a világ csábításainak, a kölcsönös szeretet viszont olyan közeget biztosít számára, melyben képes megőrizni tisztaságát és hiteles keresztény életét.
'Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az Istent.'
A mindig újra visszaszerzett tisztaság gyümölcse ez: "láthatjuk" Istent, vagyis megértjük, hogy Ő működik személyes életünkben és a történelemben, meghalljuk szívünkben szóló hangját és felfedezzük őt mindenütt, ahol jelen van: a szegényekben, az Eucharisztiában, Igéjében, a testvéri közösségben, az egyházban.
Megízleljük jelenlétét már itt a földön, ahol "a hitben élünk, a szemlélés még nem osztályrészünk" (2Kor 5,7), mindaddig, amíg majd örökre, "színről színre" láthatjuk őt (1Kor 13,12).
Chiara Lubich