A KARMELHEGYI SZŰZANYA SKAPULÁRÉJA
A
keresztes hadjáratok idején, amikor a szentföldet visszahódították a
kereszténység számára, a Kármel hegyén ott, ahol Illés próféta élt
hajdan tanítványaival, szerzetesi közösség alakult. Életcélul tűzték ki,
hogy a Szűzanyát különleges szeretettel tisztelik engesztelésül
azokért, akik szerte a világon ezt nem teszik. Templomot építettek a
Szűzanya tiszteletére, ahol naponta hétszer összejöttek, hogy napi
munkájukat és a nap különböző óráit a Szűzanyának szenteljék imával és
énekkel, földi életüket fölajánlva neki. Nagyon szigorú vezeklő élettel,
böjtöléssel engeszteltek a bűnösökért. Amikor később a muzulmánok
elözönlötték és meghódították a szentföldet, az addigra már nagyon sok
tagot számláló szerzetesi közösség menekülni kényszerült.
A
keresztény Európában alapítottak új kolostorokat, megtartva az eredeti
eszmét. Szigorú életmódjuk azonban sokak nemtetszését váltotta ki. Még a
pápánál is hamis vádakkal illették őket a fejedelmek. III. Honorius
pápát arra késztették, hogy oszlassa fel a rendet . Ebben a nehéz órában
a rend generálisa könnyek között és szigorú vezekléssel Úrnőjéhez
fordult, hogy vegye személyes oltalmába rendjüket, és hogy ennek
igazolásául a szentatya részére egy kézzelfogható jelt is adjon.
A
Szűzanya meg is jelent III. Honorius pápának és fölkérte, hogy az ő
oltalma alatt álló rendet védje meg. Ugyanaznap, 1251. júl. 16-án
megjelent a vezeklő Stock Simon rendi generálisnak is a Szűzanya négy
angyal kíséretében és átadta neki a rend skapuláját, mondván: 'Aki ezzel
a ruhával fölöltözve hal meg, nem fogja elszenvedni a pokol tüzét. Íme,
az üdvösségnek egy jele, veszélyekben oltalom, békéteknek és örök
szövetségemnek záloga.' Ennek a ruhának híre gyorsan elterjedt és
nemsokára mint a jó halál zálogának jelét hordták azok is, akik azelőtt
ellenezték. Pápák, kardinálisok, királyok, püspökök, papok és
keresztények milliói öltötték magukra már. Az alapítók szándéka szerint
a skapulárét viselőnek két feladata van: 1. a másokért való
engesztelés, imádság, lemondás, vezeklés, lelkének megmentése érdekében.
2. teljes ráhagyatkozás a Szűzanya vezetésére.
A
skapuláré fölvétele többnapos előkészület és önvizsgálat után
ajánlatos, a mindennapi zajtól való visszahúzás, illő böjt és ima után. A
felvétel napja pedig folyjon egybe a Szűzanya szeplőtelen Szívének
fölajánlásával. XII. Pius pápa szavai szerint a skapuláré a Mária
szeplőtelen Szívéhez való önfelajánlás komolyságnak nyilvános jele.
Mindkettő – tehát a skapuláré és az önfelajánlás - megfelel annak, amit a
Szűzanya a világ megmentéséért Fatimában kíván tőlünk. A skapuláré 700.
évi jubileumára kiadott írásában elsőnek sorolja fel XII. Pius pápa a
skapulárét azok között az ájtatosságok között, amelyek által a
szellemünk a természetfölötti tanítással gazdagodik, lelkünket pedig az
erények gyakorlására fölbátorítja.
A
'szombati privilégium' 1322. márc. 3-án, tehát 71 évvel Stock szent
Simonnak való megjelenése után, XXII. János pápa 'Sabbatina' nevezetű
bullájában megerősíti azt, amit a Szűzanya Szent Simonnak megígért: 'aki
a skapulárét egész életében magán hordja, az életformájának megfelelő
szemérmességet megtartja, naponta végzi a zsolozsma imaóráit, ha
életformája erre kötelezi mint szerzetest, vagy papot, illetve a
feladott imát elmondja naponta, hetente egyszer böjti-, vezeklési napot
tart a Szűzanya tiszteletére engesztelésképpen, azt ő személyesen fogja
kiváltani a halála utáni szombaton a tisztítótűzből'. Az egyház azóta
sem szólt e 'privilégium' ellen, sőt X. Szent Pius pápa felújította
ennek elfogadását, amikor 1910. december 16-i dekrétumában kiemeli, hogy
mindenki, aki az előzetesen fölvett szövetskapuláré helyett skapuláré
érmet visel, minden búcsúban és kegyelemben részesül, beleértve a
szombati privilégiumot is.
A
világban élők természetesen nem kötelezhetők heti háromszoros szigorú
böjtre, ezért a Szentatya a skapulárét föladó papot fölhatalmazta, hogy
helyette egy, az életformához szabott napi ájtatossági gyakorlatot rójon
a felvevőre. Ez történhet általában az érem megcsókolásával és a
Hiszekegy elmondásával is. Marad azonban, hogy a szerdát, pénteket és
szombatot a lehetőségek szerint tartsa meg, mint engesztelő napot.
Ez
a kis darab megáldott szövet vagy érc emlékeztesse a viselőjét a
vállalt kötelezettségre. A Szűzanya ígéretei nem annyira az anyaghoz, az
érchez kötődnek, mint inkább ennek megáldott voltához és a mindennapi
emlékezéshez, amivel naponta megújítjuk gyermeki szeretetünket a
Szűzanya iránt. Tehát a megáldott anyag - szentelmény - és a hozzáfűzött
ima képes arra, hogy a megígért kegyelmeket közvetítsék. Ezek viszik a
viselőt egy bensőséges, gyermeki, szent és mindenben bízó és kitartó
közelségbe a Szűzanyához. Ezeket 'ölti magára' aki skapuláréba öltözik.
Ezt a 'ruhát' , a Szűzanyának ajándékozott gyermeki lelkületet kell
ápolnia és óvnia egy életen át. Akkor megvalósul az, amit Mária
gyermekeire mondani szoktak: Mária gyermeke sohase vész el!
Forrás ~ Internet
SKAPULÁRÉ IMA
Máriához, drága Szűzanyánkhoz, tisztelettel járulunk.
Őt dícsérje hangos énekével. bizodalmas szózatunk.
Skapuláré szende Királynéja, kármeliták kegyes pártfogója,
Jóra térő bánatos kebellel, lábaidhoz borulunk.
Máriában kelt fel a világnak tiszta fényű csillaga.
Benne támadt lelki üdvösségünk, leggyönyörűbb hajnala,
Üdvözölt légy Kármel Ékessége, szétsugárzó kegyelmed edénye,
Telt edény és benne sebeinknek gyógyerejű balzsama.
Máriánál, égi pártfogónknál, van segítség, oltalom.
Mint a harmat, száll szívéből ránk is, csendesítő bizalom.
Hét örömmel áldva Istenünktől, szent öröm közt vált meg életétől
Elvitetvén mennynek országába, örök élte vigalom.
Máriának vállruhája rajtunk, gyermekének ismeri.
Ki beírva egylete sorába, e közös jelt viseli.
Ékesítve szent ruházatával, mint erős szent védő pajzsával,
Lelkünket a szörnyű kárhozatnak lángja már nem égeti.
Máriáért lelki fegyverekkel, szent örömmel harcolunk.
Mert hazánknak ő dicső Vezére, ő Királyné asszonyunk.
Bölcs vezére minden harcainknak, kísértések hogyha megrohannak
Szűzanyánk végy karjaidba minket, amidőn majd meghalunk. Amen.
Forrás ~ Internet