HAMVAZÓSZERDA
A hamvazószerda abból az ősi hagyományból ered, hogy a hívők a vezeklés
részeként hamut szórtak a fejükre. Ennek emlékét a mai napig őrzi a
szertartás: az előző évben megszentelt és elégetett barka hamujából a
pap ezen a napon, és nagyböjt első vasárnapján keresztet rajzol a hívek
homlokára, annak emlékére, hogy porból vagyunk és porrá leszünk. A hamu
egyszerre jelképezi tehát az elmúlást és a megtisztulást.
A vasárnapokat az egyház nem számítja böjti napnak, ezért a VII.
század óta szerdai nappal kezdődik a nagyböjt, így hamvazószerdától
húsvét vasárnapig a böjti napok száma éppen negyvenet tesz ki. A böjt
vallásos gyakorlata a figyelem középpontjába állítja a bűnbánat, a
megtisztulás, az áldozat és a könyörgés fontosságát. Nagyböjtben a
keresztények különös figyelmet fordítanak a szegények megsegítésére is.
Az
egyház hamvazószerdára és nagypéntekre rendel szigorú böjtöt: a 18 és
60 év közötti híveknek csak háromszor lehet étkezniük és egyszer
jóllakniuk. Ezen a két napon és nagyböjt többi péntekén 14 évesnél
idősebb tagjait arra kéri az egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne
fogyasszanak húst.
A nagyböjtnek három fő sajátos gyakorlata van:
1. A
böjt. Elsősorban az ételböjt, mert ez a legkeményebben, leginkább,
szüntelenül figyelmeztetve felszögez minket Krisztus keresztjére. A böjt
kiterjed más külső javakra: a kedvenc ételre, italra, szórakozásra,
tréfálkozásra, alvásra, stb... Bár külső tett a böjt, de lényege egy
belső valóság: az önakarattól való elfordulás, Istenhez való
odafordulás.
2. Az irgalmasság. Ez kettőt jelent: adni - az
egyházatyák tanítása szerint a böjt akkor értékes Isten előtt, ha az így
megtakarított pénzből (időből, stb.) a nálunk szegényebbeknek segítünk.
Az első Péter levél alapján: "a szeretet befödi a bűnök sokaságát". A
másik: megbocsátani. Őszinte szívből, semmi viszonzást és hálát nem
várva. Ez is bűnbánati cselekmény, mert Krisztus ennek függvényévé tette
az ő bocsánatát.
3. Az imádság. A böjt és jócselekedet közvetve
vonatkozik Istenre. Az imádságban, elmélkedésben, lelki olvasmányban a
lélek közvetlenül Istenhez emelkedik: a teremtményektől a Teremtőhöz, a
hasznostól az igazsághoz, az anyagiaktól a szellemiekhez, a hétköznapok
túl sok külső eseményétől a belsőhöz fordul, kilép önmagától, hogy
megtalálja igazi önmagát. A nagyböjt a több liturgikus ima, közösségi
ima, magánima, templomlátogatás, vallási tanulás és olvasás megszentelt
időszaka.
Nagyböjt első szakaszának liturgikus tárgya a
keresztségi kegyelem, a bűnbánat, vezeklés, a nagyböjti megújulás, a
böjtölés áldozata. Az evangéliumban először a böjtölő és megkísértett
Krisztust látjuk, majd az üdvösséget és bűnbocsánatot hirdető Messiást,
vagy a gyógyító-evangéliumok jelképében a kegyelmi gyógyulást hozó
isteni Orvost. A könyörgések a nagyböjti életgyakorlatra kérnek
segítséget, s azt liturgikusan felajánlják Istennek.
Az Egyház
segít minket a nagyböjt idején. Anyai intelmén, megszentelő liturgiáján
és a megszentelt nagyböjti gyakorlatokon kívül az Egyház jámbor szokások
és ájtatosságok által is elő akar készíteni minket húsvét befogadására.
Ilyen a keresztút, a nagyböjti lelkigyakorlatok, tanítások.
Tanácsok:
Minden napnak saját miséje van - egyedi, saját szöveggel -, járjunk
többet misére. Vegyünk részt a pénteki keresztutakon. Tervezzük meg
nagyböjti étrendünket.
A nagyböjti elmélkedés alapanyaga lehet a
nagyheti szertartások szövege, szimbólumai. Ezentúl pedig aki képes,
jelentkezzen nagyheti liturgikus/énekes szolgálatra.
Fontos
(elsősorban) az állapotbeli kötelességek jó teljesítése. Ezért csak
annyi pluszt vállaljunk, amit meg is tudunk tenni, és nem megyünk tönkre
abban sem lelkileg, sem fizikailag...
A kiegyensúlyozott
katolikus emberben nem válik szét élesen a természetfölötti és
természetes élet. Lelki megújulásunkkal jól egybehangzik, s azt
támogatja, ha nagyböjtben a számtalan elhanyagolt dolgok rendbehozását
is erénygyakorlatként kezeljük: elmulasztott kötelességek, adósságok,
halasztott beszélgetések, levelek, tavaszi nagytakarítás stb.
Éneklő Egyház c. énekeskönyv
Miért éppen negyven napig
tart a nagyböjt? A Szentírásban számos esemény kapcsolódik a negyvenes
számhoz. Jézus Krisztus nyilvános működésének megkezdése előtt negyven
napot töltött a pusztában. Negyven napig tartott a vízözön, negyven évig
vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig tartózkodott a
Sínai hegyen és Jónás próféta negyven napos böjtöt hirdetett Ninivében.
A böjt vallásos gyakorlata a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés kifejeződését szolgálja, jelzi az embernek Isten iránt tanúsított szeretetét és az érte való áldozatvállalását. Nagyböjtben a keresztények különös figyelmet fordítanak a szegények megsegítésére is.
Hamvazószerda az őskeresztény hagyományból merít: a hívők a vezeklés részeként hamut szórtak a fejükre. Még ma is őrzik ennek emlékét: az előző évben megszentelt és elégetett barka hamujából a pap hamvazószerdán (és nagyböjt első vasárnapján) keresztet rajzol a hívek homlokára, miközben ezt mondja: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!”. A hamu egyszerre jelképezi az elmúlást és a megtisztulást.
A VII. században alakult ki a mai gyakorlat, hogy a nagyböjt kezdetét az első vasárnap előtti szerdára tették, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig nem negyven, hanem negyvenhat nap telik el, ugyanis a közbe eső hat vasárnap nem böjti nap.
Forrás ~ Internet
A böjt vallásos gyakorlata a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés kifejeződését szolgálja, jelzi az embernek Isten iránt tanúsított szeretetét és az érte való áldozatvállalását. Nagyböjtben a keresztények különös figyelmet fordítanak a szegények megsegítésére is.
Hamvazószerda az őskeresztény hagyományból merít: a hívők a vezeklés részeként hamut szórtak a fejükre. Még ma is őrzik ennek emlékét: az előző évben megszentelt és elégetett barka hamujából a pap hamvazószerdán (és nagyböjt első vasárnapján) keresztet rajzol a hívek homlokára, miközben ezt mondja: „Emlékezzél, ember, hogy por vagy és porrá leszel!”. A hamu egyszerre jelképezi az elmúlást és a megtisztulást.
A VII. században alakult ki a mai gyakorlat, hogy a nagyböjt kezdetét az első vasárnap előtti szerdára tették, így hamvazószerdától húsvét vasárnapig nem negyven, hanem negyvenhat nap telik el, ugyanis a közbe eső hat vasárnap nem böjti nap.
Forrás ~ Internet
A hamu a homlokomon ma hideg maradványa egy hatalmas,
fényt és meleget, arany ragyogását adó tűznek. Uram, ígérem, hogy láng leszek!
Akik a közelembe jönnek, meleget és bátorítást találnak nálam.
A hamu a homlokomon ma fekete jele a tűzbe vetett gyomoknak,
melyek megakadályozták, hogy kikeljenek a magok.
Uram, ígérem, kiirtom a szavaimban és tetteimben növekedő rosszakarat tüskéit,
fényt és meleget, arany ragyogását adó tűznek. Uram, ígérem, hogy láng leszek!
Akik a közelembe jönnek, meleget és bátorítást találnak nálam.
A hamu a homlokomon ma fekete jele a tűzbe vetett gyomoknak,
melyek megakadályozták, hogy kikeljenek a magok.
Uram, ígérem, kiirtom a szavaimban és tetteimben növekedő rosszakarat tüskéit,
a vetélkedés, és megszólás töviseit!
Amen.