A megszentelt élet I. világnapja
II. János Pál pápa üzenete
a megszentelt élet I. világnapjára
1997. február 2.
Tisztelt Püspöktestvéreim, kedves Megszentelt Személyek!
1. A megszentelt élet napjának
megünneplése, melyre első ízben február 2-án kerül sor, egyfelől
segíteni kívánja az egész egyházat, hogy egyre jobban megbecsülje
azoknak a személyeknek a tanúságtételét, akik az evangéliumi tanácsok
megélésével Krisztus szorosabb követését választották, másfelől
megfelelő alkalmat szeretne felkínálni a megszentelt személyeknek, hogy
megújítsák szándékaikat és felélesszék magukban azokat az érzelmeket,
amelyek új erővel tölthetik meg átadottságukat az Úrnak.
A megszentelt élet küldetése az egyház
mai és jövőbeli életében, immár a harmadik évezred küszöbén, nemcsak
azokat érinti, akik ezt a különleges karizmát megkapták, hanem az egész
keresztény közösséget. A tavaly közzétett Vita consecrata
kezdetű, szinódus utáni apostoli buzdításomban írtam: „Valóban, a
megszentelt élet az egyház szívében helyezkedik el, és az egyház
küldetését tekintve döntő jelentőségű, mert »a keresztény hivatás benső
természetét jeleníti meg«, és a jegyes-egyháznak az egyetlen Jegyessel
való egyesülésére irányuló törekvését fejezi ki” (3. pont).
A megszentelt személyekhez szólva
szeretném újfent megismételni a felhívásomat, hogy bizalommal
tekintsetek a jövőbe, számítsatok Isten hűségére és kegyelmének
hatalmára, amely mindig új csodás dolgokat képes végbevinni: „Nemcsak
dicsőséges történelmetek van, melyre emlékeznetek s melyről szólnotok
kell, hanem egy még felépítendő nagy történelmetek is! Tekintsetek a
jövőbe, amely felé a Szentlélek vezet titeket, hogy általatok még nagy
dolgokat műveljen” (uo. 110).
A megszentelt élet napjának célja
2. A megszentelt élet napjának tehát hármas célja van: elsősorban
annak a belső igénynek felel meg, hogy ünnepélyesebben dicsőítsük az
Urat és adjunk hálát neki a megszentelt élet nagy ajándékáért. Ez az
életforma ugyanis számtalan karizmával és az Isten országa ügyének
teljesen átadott életek gyümölcseivel gazdagítja és táplálja a
keresztény közösséget. Soha nem szabad elfelejtenünk, hogy a megszentelt
élet, mielőtt az ember elköteleződése lenne, felülről származó, az Atya
kezdeményezéséből jövő ajándék, az Atyától, aki „különleges szeretettel
és egy sajátos küldetésre való tekintettel vonzza magához teremtményét”
(uo. 17). Az, hogy Isten ilyen különleges szeretettel tekint az
emberre, mélyen megérinti a meghívott szívét, és a Szentlélek arra
indítja, hogy Krisztus nyomába szegődjön, egy különleges követési módon,
vagyis a tisztaság, a szegénység és az engedelmesség evangéliumi
tanácsának vállalásával. Micsoda pompás ajándék!
„Mi lenne a világból, ha nem lennének szerzetesek?” – kérdezte joggal Szent Teréz (Libro de la vida,
32,11). Olyan kérdés ez, amely arra buzdít, hogy szüntelenül hálát
adjunk az Úrnak, aki a Léleknek ezzel az egyedülálló ajándékával ma is
lelkesíti és támogatja az egyházat felelősségteljes útján a világban.
3. A megszentelt élet napjának célja másodsorban annak elősegítése, hogy Isten egész népe jobban ismerje és becsülje a megszentelt életet.
Amiként a zsinat hangsúlyozta (vö. Lumen gentium,
44), és nekem is volt alkalmam kiemelni a már említett apostoli
buzdításomban, a megszentelt élet „hűségesebben követi és az egyházban
mindig láthatóvá teszi azt az életformát, amelyet Jézus – az Atya
legtökéletesebb megszenteltje és misszionáriusa az ő országáért – magára
vállalt, és az őt követő tanítványoknak javasolt” (22). A megszentelt
élet tehát az ő Fiú-létének különleges és élő emlékezete, amely az Atyát
választja egyetlen Szerelmének – íme a szüzessége; benne találja meg
kizárólagos gazdagságát – íme a szegénysége; és az Atya akarata a
tápláló „eledele” (vö. Jn 4,34) – íme az engedelmessége.
Ennek az életformának, melyet Jézus
választott és különösképpen a megszentelt személyek jelenítenek meg,
nagy jelentősége van az egyház számára, amely arra kapott meghívást,
hogy minden tagjában ugyanezt az egészen Istenre irányult életet élje,
követvén Krisztust a Szentlélek világosságában és erejében.
A sajátosan megszentelt élet a maga
sokszínű kifejeződésében ily módon minden hívő keresztségi
megszenteltségének szolgálatában áll. Az egyház, amikor szemléli a
megszentelt élet ajándékát, akkor saját legbensőbb hivatására veti
tekintetét, tudniillik arra, hogy egyedül az ő Urához tartozzon, és arra
vágyjon, hogy szemében olyan legyen, „amelyen sem szeplő, sem ránc, sem
egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen” (Ef 5,27).
Az, hogy külön napot szentelünk a
megszentelt élet megünneplésére, jó alkalom lehet tehát arra, hogy Isten
népének minden tagja alaposabban végiggondolja és megértse a
megszentelt életre vonatkozó tanítást.
4. Harmadsorban a megszentelt
élet napja közvetlenül a megszentelt személyeket érinti. Arra hívja
őket, hogy közösen és ünnepélyesen köszönjék meg a csodákat, melyeket az
Úr vitt végbe bennük, hívő tekintetükkel világosabban felfedezhessék
életükben az isteni szépségnek a Lélek által kibocsátott sugarait, és
elevenebb legyen bennük az egyházban és a világban betöltött
helyettesíthetetlen küldetésük tudata.
A megszentelt személyeket, akik a világ
gyakran zavaros és széteső életébe bekapcsolódva élnek és olykor a
legnehezebb feladatok látják el, a megszentelt élet napjának ez az
évenkénti megünneplése is segítheti abban, hogy visszataláljanak
hivatásuk forrásaihoz, mérlegre tegyék életüket, és megerősítsék
megszenteltségük melletti elköteleződésüket. Így örömmel képesek
tanúságot tenni a legkülönbözőbb körülmények között élő férfiak és nők
előtt, hogy az Úr a minden ember szívét betölteni képes Szeretet.
Valóban nagy szükség van manapság arra,
hogy a megszentelt élet egyre jobban „örömtelinek és Szentlélekkel
elteltnek” mutatkozzon, hogy küldetésének útjain új erőt merítve
lendületesen járjon, és a megélt tanúságtétel révén hitelesnek
bizonyuljon, minthogy „a mai embert inkább érdeklik a tanúk, mint a
tanítók, és ha mégis hallgat a tanítókra, azért teszi, mert ők egyben
tanúk is” (Evangelii nuntiandi, 41).
Az Úr Jézus templomban való bemutatásának ünnepe
5. A megszentelt élet napját annak az
ünnepnek a keretében fogjuk ünnepelni, amely emlékezetünkbe idézi Mária
és József Jézust bemutató mozdulatát a templomban, hogy „felajánlják az
Úrnak” (Lk 2,22).
Az evangéliumnak ebben a jelenetében
feltárul Jézusnak, az Atya megszenteltjének misztériuma, aki azért jött a
világra, hogy hűségesen teljesítse Atyja akaratát (vö. Zsid 10,5–7).
Simeon „világosságnak” nevezi a „népek megvilágosítására” (Lk 2,32), és
prófétai szavakkal előre meghirdeti Jézus tökéletes önfelajánlását az
Atyának, valamint végső győzelmét (vö. Lk 2,32–35).
Jézus bemutatása a templomban ily módon
beszédes ikonja az élet teljes átadásának azok részéről, akik arra
hivatottak, hogy az evangéliumi tanácsok vállalásával újra megjelenítsék
az egyházban és a világban „a szűz, szegény és engedelmes Jézus
jellegzetes vonásait” (Vita consecrata, 1).
Krisztus bemutatásához Mária is
hozzákapcsolódik. A Szűzanya, aki a templomba viszi fiát, hogy
felajánlja az Atyának, jól megjeleníti az egyház alakját, amely szintén
felajánlja gyermekeit a mennyei atyának, s bekapcsolja őket Krisztus
egyetlen életáldozatába, mely az egyházban megvalósuló minden
megszenteltség alapja és mintája.
A római és más egyházmegyékben a február
2-i ünneplés évtizedek óta szinte spontán módon egybegyűjti a
megszentelt élet intézményeinek és az apostoli élet társaságainak számos
tagját, hogy testületileg is megmutassák – közösségben Isten egész
népével – meghívottságuk ajándékát s annak vállalását, a megszentelt
élet karizmáinak sokszínűségét, valamint sajátságos jelenlétüket a hívők
közösségében.
Kívánom, hogy ugyanezt a tapasztalatot
az egész egyházban átéljék oly módon, hogy a megszentelt élet napjának
megünneplése egybegyűjtse a megszentelt személyeket a többi hívővel, és
Szűz Máriával együtt énekeljenek azokról a csodákról, amelyeket az Úr
művelt oly sok gyermekében, s megmutassák mindenkinek, hogy
mindnyájunknak, akiket Krisztus megváltott, Istennek „szentelt néppé”
(MTörv 28,9) kell válnunk.
Az egész egyház küldetése szempontjából várt gyümölcsök
6. Kedves testvéreim és nővéreim, amikor
Mária anyai pártfogásába ajánlom ennek az ünnepnapnak az elindítását,
szívből kívánom, hogy bőséges gyümölcsöt hozzon az egyház
megszentelődése és küldetése számára. Segítse különlegesen is a sajátos
megszenteltséggel járó hivatások iránti megbecsülés növekedését a
keresztény közösségben, és tegye egyre erősebbé az imát, hogy az Úr
megajándékozzon minket ilyen hivatásokkal és megérlelje a nagylelkű
készséget a fiatalokban és a családokban ennek az ajándéknak az
elfogadására. Az egész egyházi élet gazdagodik ezáltal, az új
evangelizáció pedig erőre kap.
Bízom abban, hogy az imádságnak és az
elmélyedésnek ez a napja segíteni fogja a részegyházakat a megszentelt
élet ajándékának egyre nagyobb értékelésében, valamint abban, hogy a
megszentelt élet üzenetének fényében mértékre tegyék önmagukat, hogy
rátaláljanak a helyes és termékeny egyensúlyra tevékenység és
szemlélődés, imádság és szeretetszolgálat, történelemben való
elköteleződés és eszkatológiai távlat között.
Szűz Mária, aki abban a magasztos
kiváltságban részesült, hogy tiszta és szent áldozatként bemutathatta az
Atyának Jézus Krisztust, az ő egyszülött Fiát, segítsen minket, hogy
szüntelenül nyitottak és befogadók legyünk azokra a csodás dolgokra,
amelyeket napjainkban is művel Isten az egyház és az egész emberiség
javára.
Ezekkel az érzelmekkel és a megszentelt
személyeknek hivatásukban állhatatosságot és örömet kívánva adom
mindenkire apostoli áldásomat.
Vatikánváros, 1997. január 6.
II. János Pál pápa
Imádság a papokért
Mária, Jézus Anyja és a papok Anyja, engedd, hogy így szólítsunk
téged, hogy ünnepelhessük anyaságodat, s Fiad és fiaid papságát
szemlélhessük nálad, Istennek szent anyja! Krisztus Anyja, aki a
Szentlélek fölkenése által a pap Messiásnak embertestet adtál, hogy
üdvözítse a szegényeket és a megtört szívűeket; őrizd meg szívedben és
Egyházadban a papokat, Megváltónknak Anyja! Hitnek Anyja, aki elkísérted
a templomba az Emberfiát, hogy beteljesítse az atyáknak adott
ígéreteket; ajánld az Atyának az ő dicsőségére Fiadnak papjait,
Szövetség Szent Szekrénye! Egyháznak Anyja, aki az utolsó vacsora
termében a tanítványok között az új népért és pásztoraiért imádkoztál;
eszközöld ki a papoknak az ajándékok teljességét, Apostolok Királynője!
Jézus Krisztus Anyja, ki Fiad mellett álltál élte kezdetén és
küldetésében, kerested őt, a Mestert a sokaságban, mellette álltál,
amikor felmagasztalták a földről, s odadta magát egyetlen és örök
áldozatul; aki fiadként kaptad meg Jánost, fogadd el az öröktől fogva
meghívottakat, oltalmazd növekedésüket, kísérd életükben és
szolgálatukban a te fiaidat, Papok Édesanyja! Ámen.
II. János Pál pápa Pastores Dabo Vobis kezdetű apostoli buzdítása, 1992.