URUNK MEGKERESZTELKEDÉSÉNEK ÜNNEPE
Nyilvános tevékenységének megkezdése előtt Jézus a
Jordán folyóhoz ment, Keresztelő Jánoshoz, aki megkeresztelte őt. Jézus
keresztelkedése epifánia, istenségének jele: keresztelkedésével igent
mond az Atya akaratára. Megkezdi földi küldetését, hogy megmutassa Isten
szerető jóságát. Az ünnep görög neve teofánia, vagyis Isten
megjelenése: az Atya szózata hallatszott az égből, s a Szentlélek galamb
képében szállt alá a megnyílt egekből. Az
epifánia - vagy teofánia - Isten megjelenése, működése Krisztus emberi
mivoltában. Az epifánia elnevezés a görög 'láthatóvá válni' igéből
származik, s az Úr megjelenésének eseményeit foglalja magába: a
vízkeresztkor ünnepelt eseményt: a királyok hódolatát, akik Jézusban
felismerték a várt Messiást; Jézus megkeresztelkedését a Jordán
folyóban; valamint a Kánai menyegző csodáját, amely Krisztus
működésének első jele volt. A karácsony Istennek az emberi lét
egyszerűségében való rejtőzését, az epifánia az emberi életben való
megnyilvánulását mutatja – mondta egy homíliájában XVI. Benedek pápa.
Vízkereszt
után Jézus megkeresztelkedésének ünneplésével fejeződik be a
karácsonyi idő. Keresztelő János megkereszteli Isten egyszülött Fiát a
Jordán folyóban – ezzel indul Jézus földi küldetése, nyilvános
működése, hogy megmutassa Isten szerető jóságát minden ember iránt.
Jézus keresztelkedése istenségének jele: igent mond az Atya akaratára.
Akkor Jézus Galileából elment Jánoshoz a Jordán mellé, hogy megkeresztelkedjék.
János igyekezett visszatartani: 'Nekem van szükségem a te
keresztségedre - mondta –, s te jössz hozzám?' Jézus ezt mondta: 'Hagyd
ezt most! Illő, hogy mindent megtegyünk, ami elő van írva.' Erre
engedett neki. Megkeresztelkedése után Jézus nyomban feljött a vízből.
Akkor megnyílt az ég, és látta, hogy az Isten Lelke mint galamb
leszállt és föléje ereszkedett. Az égből szózat hallatszott: 'Ez az én
szeretett Fiam, akiben kedvem telik.' (Mt 3,13–17)
Keresztelő
János tudta és hangsúlyozta, hogy nem ő a Messiás, s arra sem méltó,
hogy a saruszíját megoldja. Ő csak vízzel keresztelt, utána jön, aki
Szentlélekkel fog keresztelni. Az Úr Jézusnak nem volt szüksége arra,
hogy felvegye a keresztséget, mégis megtette: egy lett közülünk,
vállalta az emberi sorsot. Megkeresztelkedését rendkívüli jelek
kísérték: miközben imádkozott, megnyílt az ég, és mint egy galamb,
leszállt rá a Szentlélek, és szózat hallatszott az égből: 'Te vagy az én
szeretett Fiam, benned telik kedvem'. Jézus első nyilvános mozdulatában
benne volt egész élete: a Szentlélek erejével cselekszik, hogy az Atya akarata vezesse mindenben. Jézus
megkeresztelkedésekor vált nyilvánvalóvá, teljesedett be Izaiás próféta
jövendölése: 'Íme, az én szolgám, akit támogatok, választottam, akiben
kedvem telik. Az Apostolok Cselekedete szerint: 'mindenki kedves előtte,
bármely néphez tartozik is, aki féli őt, és az igazságot cselekszi.'
Forrás ~ Internet