BOLDOG BATTHYÁNY-STRATTMANN LÁSZLÓ HERCEG
„HA BOLDOG AKARSZ LENNI, TÉGY MÁSOKAT BOLDOGGÁ.“
„Szeretem
a hivatásom, a beteg megtanít Istent egyre jobban szeretni, s Istent
szeretem a betegben, s a beteg többet segít nekem, mint én neki! (…) Oly
sok szívszeretetet adhatok, hisz a szegény betegek oly sok szeretetre
vágynak. Adja Isten, hogy az ő dicsőségére sokaknak segíthessek.
Megvigasztalhassam őket, s szívüket hozzád vezethessem!” E sorokat írja
Batthyány-Strattmann László 1926-ban a naplójába. 2003 márciusában II.
János Pál pápa a „ferences” herceget, a „szegények orvosát”
oltáriszentségbe emeli. Ausztria és Magyarország egy Boldoggá avatott
férfival lett gazdagabb, aki egy személyben volt férj, családapa és
példamutató orvos.
Végrendeletében a következőt
olvashatjuk: „Életem egyik fő célja volt, hogy tevékenységemmel a
szenvedő emberiséget szolgáljam, s ily módon Istennek tetsző dolgokat
hajtsak végre.” II. János Pál pápa így nyilatkozik a Boldoggá avatott
Batthyányról: „Nemes ősei gazdag örökségét arra használta, hogy a
szegényeket térítésmentesen kezelje, és két kórházat alapítson. Legfőbb
figyelmét nem az anyagi javaknak szentelte, mint ahogy a siker és a
karrier sem tartozott életcéljai közé. Erre tanította a családját, így
is élt köztük, s így vált gyermekei szemében a legjobb hittérítővé (…)
családi élete és nagylelkű keresztényi szolidaritása lebegjen példaként
mindannyiunk előtt, hogy kövessük az evangéliumot.”
Batthyány-Strattmann
László 1870. október 28-án született Dunakilitin. Gyermekkorát
sorscsapások és nélkülözés határozzák meg. Édesapja elhagyja a családot,
s a hőn szeretett édesanya hosszan tartó betegség után meghal, ekkor
László még alig tizenkét éves. Fiúként és fiatal férfiként életvitele
egyáltalán nem a szenteké. Iskolai teljesítménye hiányos,
„csínytevések” miatt háromszor kell iskolát váltania. Bécsben először
kémiát, filozófiát és csillagászatot tanul. Élete azonban irány nélküli
és céltalan, életvitelét kolerikus jelleme határozza meg. Egy felelőtlen
szerelmi kapcsolatból lánya születik, akiért egy életen át felelősnek
kellett lennie.
25 éves
korában azonban változás következik be: elhatározza, hogy – az ő
társadalmi köreiben szokatlan módon – polgári szakmát választ, és
orvosnak tanul. Három évvel később, 1898 november 10-én feleségül veszi
élete asszonyát, Maria Theresia Coreth grófnőt. Innentől a „ferences”
herceg lassan megtalálja a maga útját. Tény, hogy ebben felesége,„Misl”
kulcsszerepet játszott. 13 gyermekük született. Az egyik nevelő így
emlékezik rájuk: „Ennyire szoros családi köteléket, ennyire
szeretetteljes hangulatot és önfeledt boldogságot sehol máshol nem
láttam még.”
Lassan
beérik Isten iránti elkötelezettsége, s ezzel az a kívánsága is, hogy
teljesen akar szeretni – de minden szentimentalitás nélkül. – S így is
cselekedni: imában, orvosként dolgozva, férjként, családapaként, s
embertársaival való kapcsolatában. „Szeretettel válik széppé az élet –
írja 1926-ban – s végre Isten a szeretet, s minden nemes szeretet Isten
lényét tükrözi vissza.”
1898-ban
saját pénzből az észak-burgenlandi Kittsee-ben (Köpcsény) található
kastélya mellett modern kórházat építtet. Jövedelmének több mint
kétharmad részét fekteti a kórházba, azért, hogy „kedves betegeivel” jót
tehessen. Naponta 80–100 beteget kezel. Gyakran saját maga fizeti a
felírt gyógyszereket és a betegei utazási költségeit is. Egykori betege
így emlékszik vissza rá: „Pénzt a jómódú betegeitől sem fogadott el.
Csak arra kérte őket, segítsék a szegényeket, a szegényeket pedig arra
kérte, hogy imádkozzanak érte.”
1915-ben
herceg lesz, s ezzel a Batthyány-család feje, otthagyja a kórházat,
amely továbbra is működik, majd az egész családjával átköltözik
Körmendre, a család székhelyére. Itt azonnal egy másik kórházat építtet,
s folytatja a munkáját, ebben a felesége gyakran segíti.
„
…aki betegként jön el hozzám, az már a barátom, anélkül, hogy azelőtt
láttam volna” – mondta egyszer. Mindig megpróbál időt szakítani rájuk, a
rosszkedvét a kórterem ajtaja előtt hagyja, türelmes, „kedves
betegeit” figyelmesen meghallgatja, megjegyezi, amit mondanak, s minden
egyes orvosi mozdulatában gyengédség és óvatosság rejlik. Teszi mindezt
anélkül, hogy tolakodó vagy mesterkélt lenne. Önmagát Isten eszközének
tekinti csupán, s orvosként igyekszik szegény betegeinek nemcsak a
testét, hanem a lelkét is tudatosan gyógyítani. A betegek gyógyítása
előtt is, utána is a házi kápolnába megy imádkozni. Egy nagynéni
jegyezte fel a következő megható történetet: „Egy szegény iparosnak
mindkét szemét kimarta a mész, az egyikre azonnal megvakult, a másik
pedig szinte menthetetlen volt. Laci és a családja imádkozott a
megmentésért, és a Jóisten meghallgatta az imát. Amikor Laci elbúcsúzott
a gyógyult embertől, az letérdelt elé, majd Laci is letérdelt, s így
találtunk rájuk, térden állva imádkoztak. Laci aztán saját cipőiből és
ruháiból adott ennek az embernek, így váltak el útjaik.”
A
herceg tisztában volt a rá háruló felelősséggel. Két lábbal állt az
élet talaján, s megpróbálta Istenen keresztül az embert, s az emberen
keresztül Istent szeretni. A naplójába ezt írta: „ Néhány nappal egy
szörnyű tüdőrák operációja előtt tegnap egy gyerkőcöt segítettem a
világra, ma meg három hályogot operáltam a kórházamban. Mindezen
örömökről és bánatról mit sem tud a modern kor klubfotelben ülő,
sherry-t kortyolgató embere! De akkor sem cserélnék senkivel. Szülessek
bár ezerszer, mindannyiszor azt mondanám az én Uramnak: Istenem, hadd
legyek megint orvos, s hadd dolgozhassam a Te dicsőségedre!”
Nagybátyja,
Ödön herceg halála után 1915-ben Ferenc József császár hercegi címet
ajándékoz neki, valamint a Szent István és az Aranygyapjú lovagrendek
tagjává teszi. A pápától az Aranysarkantyú-rend tagságát kapja, a
magyarok beválasztják a Parlament felső házába, valamint rendes tagja
lesz a Nemzetközi Eukarisztia Kongresszus Bizottságának. A Magyar
Tudományos Akadémia tagjai között szintén szerepel.És pedig pont ezért,
vagy mindezek ellenére, kerülte a nyilvánosságot, hiszen nem akart
középpontban lenni. A ház egyik gyakori vendégének elmondása szerint
„Gazdagságával és méltóságával párhuzamban állt nagysága és
egyszerűsége”. S miközben betegeinek, valamint 13 templom és több iskola
patrónusaként nagylelkűen adományozott vagyonából, gyermekeit szerény,
munkával teljes életre próbálta nevelni.
Nem
szerette a felszínességet. A nővére a következőket írta róla: „Gyűlölte
a cél nélküli szalonbeszélgetéseket. Azt mondhatom, hogy soha nem szólt
rossz szót másokról, de nem is engedett másokról rosszat szólni. A
család berkein belül ezt megtiltotta, vendégségben pedig vagy elhagyta a
szobát, vagy úgy irányította a beszélgetést, hogy más téma merüljön
fel.” A herceg a következőket írta naplójába: „Igazából minden ember
csak annyit ér, amennyit a Jóisten előtt jelent, hiszen azok a
tulajdonságok, amelyeket a földön becsülünk az emberekben, mint pl. a
törvényességet, az igazságosságot, a felebaráti szeretetet, s minden
egyéb fel nem sorolt dolgot, azok Isten szeretetének természetes
velejárói.”
Hite mély,
bensőséges, élő és gyermeki. Hétköznapjai szerves részévé vált hitéletét
Szűz Mária dicsőítése és a Szent Eukarisztia szeretete járja át. Nála
Isten nem absztrakt ötlet vagy elképzelés, hanem igenis valós és
jelenlévő. Szívesen imádkozott rózsafüzérrel. Sok fényképen láttam, ahol
– ha az ember tudja, mit keresse – látható, hogy éppen rózsafüzérrel
imádkozik. Teszi mindezt úgy, hogy kezét elrejti, hogy ne lehessen
látni. Az imában erőt lát, mely megtanítja az embereket szeretni, s
Istennel köti őket össze. X. Pius pápa 1905-ös áldozás-dekrétuma óta
minden nap áldozott. Naplójába ezt írta: „Istennek hála! Ma, Szűz Mária
ünnepének napján ismét el tudtam menni a szentmisére, és áldozni is
tudtam. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor az úgy nem is igazi nap. És
az áldozás a nap legszebb pillanata!“ Papja így ír róla: „ A herceg
számára az eukarisztia nem csupán áhítatgyakorlat volt, hanem Jézus
tényleges jelenléte, akihez fordulhat, aki lát és hall, akit teljes
boldogsággal imád. Pénzügyeit és minden családi problémát Szent József
kegyelmébe ajánl. Így például a háborús évek nyomorúságában Szent József
kis képére imát ír, majd szeretetteljesen „pénzügyminiszterré” nevezi
ki.
60 évesen rákban
betegszik meg. A bécsi Löw Szanatóriumban (ma magánklinika) töltött 14
szenvedéssel teli hónap azonban csak érettebbé teszi. Egy életrajzát író
hölgy így fogalmaz: „Kórterme zarándokhellyé vált, ahonnan az emberek
megrázkódtatva, könnyes szemmel, de megerősödött hittel távoznak.”
Batthyány-Strattmann
László 1931. január 22-én hal meg, szinte szentként. Halála előtt egy
nappal családját arra kéri: „Vigyetek ki az erkélyre, hogy onnan
kiálthassam a világba, milyen jó is az Isten!” Schioppa nuncius akkor
ezt írja a Szentatyának: „Az emberek szentnek tartják a herceget, s
higgye el Őszentsége, tényleg az.”
Forrás ~ Internet