NAPI EVANGÉLIUM
2018. november 25. – Vasárnap, Krisztus, a mindenség királya
Abban az időben: Pilátus maga elé hívatta Jézust, és megkérdezte tőle: 'Te vagy-e a zsidók királya?' Jézus
így válaszolt: 'Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked rólam?'
Pilátus ezt felelte: 'Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok
adtak a kezembe. Mit tettél?' Ekkor Jézus így szólt: 'Az én országom nem
ebből a világból való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim
harcra kelnének, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem
innét való.' Pilátus megkérdezte: 'Tehát király vagy?' Jézus így
felelt: 'Te mondod, hogy király vagyok. Én arra születtem, és azért
jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból
való, az hallgat a szavamra!' Jn 18,33b-37
Elmélkedés - 'Királyi méltóság'
Évekkel
ezelőtt egy litvániai kisváros azzal került rövid időre a figyelem
középpontjába, hogy Jézus Krisztust a város királyává nyilvánították. A
lakosság vallási buzgósága talán abból fakadt, hogy többségében
lengyelek élnek ott, akik köztudottan hívő nemzet. A körülbelül hatezres
lélekszámú település képviselőtestülete úgy döntött, hogy a város
'urává és védelmezőjévé' nyilvánítják Jézust, határozatukban pedig
kifejezték reményüket, hogy az Úr tanítása ne csupán az emberek
magánéletében legyen irányadó, hanem a közösségi életben, a politikában
és a kultúrában is. Nem volt ebben politikai üzenet az ország felsőbb
vezetése felé, nem voltak jogi vonzatai, csupán azt akarták kifejezni,
hogy a krisztusi igazság és a keresztény értékek a mértékadóak az itt
élők számára. Az eset azt bizonyítja, hogy Krisztus királyságának
gondolata nagyon közel áll a hívő emberek szívéhez. Mit jelent Krisztus
királyi méltósága? Az evangéliumokban több helyen is találkozunk azzal,
hogy az emberek Jézus személyéhez királyi hatalmat kapcsolnak. A
csodálatos kenyérszaporítás az egyik ilyen érdekes esemény. Amikor az
emberek megtapasztalják Jézus rendkívüli erejét, hogy tudniillik néhány
kenyér megszaporításával képes jóllakatni több ezer embert, királlyá
akarják őt tenni. A cselekedetében ugyanis messiási jelet láttak, s úgy
gondolták, hogy az eljövendő Messiás majd királyként fog uralkodni. E
felfogásuk miatt azonban Jézus kitér szándékuk elől és nem engedi, hogy
királyi méltóságra emelje őt a tömeg (vö. Jn 6,15). A jeruzsálemi
bevonulás alkalmával a néptömeg királyként köszönti Jézust. Ezt
kiáltozzák: 'Áldott, aki az Úr nevében jön, Izrael királya' (Jn 12,13).
Ezen események után Jézus szenvedéstörténetében többször is előfordul a
királyi megnevezés, illetve az a téma, hogy király-e Jézus? Erről
olvasunk a mai evangéliumban. A kihallgatás során Pilátus ezt kérdezi:
'Te vagy a zsidók királya?' (Jn 18,34). Ezt követően a Jézust
megostorozó és tövissel megkoronázó római katonák gúnyolódva mondták
neki: 'Üdvöz légy, zsidók királya' (Jn 19,3). Ezután Pilátus a nép elé
vezeti Jézust és ezt mondja: 'Nézzétek a királyotok!', majd pedig amikor
a tömeg Jézus keresztre feszítését követeli, akkor ezt kérdezi:
'Keresztre feszíttessem a királyotokat?' Kijelentésére a főpapok így
tiltakoztak: 'Nincs királyunk, csak császárunk!' (vö. Jn 19,14-15).
Pilátus azonban semmibe veszi tiltakozásukat és a keresztre a következő
feliratot teteti: 'A názáreti Jézus, a zsidók királya!' (Jn 19,19).
Krisztus országa nem evilági ország, ő nem földterületeken és népeken
akar uralkodni, tehát királysága, királyi uralma és méltósága más, mint a
földi királyoké. Ő az emberi szívekre szeretné kiterjeszteni uralmát,
amely nem kényszer, hanem szelíd erő, igazságra vezető útmutatás,
üdvösségre vezető igazság. Jézus Krisztus a mi életünk és szívünk
egyetlen királya. Egyedül neki van hatalma ahhoz, hogy minket, embereket
elvezessen az Atyához, az örök üdvösségre. Őt szolgáljuk, amikor
rászoruló embertársainkat segítjük. Az ő királyi hatalma a kereszten
mutatkozik meg. Szenvedő arcán is felfedezhetjük a királyi arcvonásokat.
© Horváth István Sándor
Imádság
Uram,
Jézus Krisztus! Annak tudatában élek, hogy egyszer előtted kell
megállnom, aki megítéled majd életem. Ismered jellemem, ismered életem
minden pillanatát. Előtted semmi sem maradhat titokban. Sem
cselekedeteim, sem szavaim, sem szándékaim. Előtted már nem játszhatok
semmilyen szerepet, nem bújhatok álruhába, nem tarthatok álarcot magam
elé. A látszat ruhája, a vallásosság látszatának ruhája is lehull rólam.
Mesterségem, hivatásom, hivatalom ruhája is. Tudom, hogy ítéleted
igazságos lesz és hiszem, hogy irgalmas leszel hozzám. Amen.
Forrás ~ Internet